bg
تحلیل شعر«برفِ نگاه:ازدکتر زهرا روحی‌فر ،شعرِ هست»
شاعر :‌ محمد رضا گلی احمدگورابی
تاریخ انتشار :‌ 1404/07/04
تعداد نمایش :‌ 13


تحلیل شعر برف نگاه ،«شعری فلسفی و تصویری ازدکتر زهرا روحی‌فر با رویکردی اگزیستانسیالیستی و زیبایی‌شناختی؛ تجربه‌ای از برف، عشق، تاریکی و معنا در جهان پریشان امروز.»محمدرضا گلی احمد گورابی


شعرسپید «برفِ نگاه»

برف می‌بارد

به سوی آسمان

از کنار پلک‌های کهکشان

و چه تاریک تر از هر شب یلدا آمد

و جهان با شب او آه چه معنا دارد.

برف نقش می بندد و ردّ پایش

مانده بر دیوار باد

و چه نقشی است

که تقویم ندیده در خواب

سایه‌ای از نام او‌

بر شانه‌ی سبز درخت، افتاده‌است.

شاخه حتی هم نمی‌داند

چرا از نو شکوفه داده است

هرکجا با من قدم زد

گل‌ شکوفا شد به عشق

و به یک باره شد او شاعر خاک

شاعر نغز پریشانی باد"

تحلیلی جامع و چندلایه از شعر «برفِ نگاه» که تلفیقی از رویکردهای سونتاک، اگزیستانسیالیسم، فرمالیسم و پساساختارگرایی است. این تحلیل نه‌تنها به فرم و زبان شعر توجه دارد، بلکه به لایه‌های فلسفی، روان‌شناختی و زیبایی‌شناختی آن نیز می‌پردازد.

تحلیل ترکیبی شعر «برفِ نگاه»

۱/ رویکرد سونتاک: تجربه‌ی زیباشناختی و شدت اثر

سونتاک در مقاله‌ی «علیه تفسیر» تأکید می‌کند که هنر باید تجربه شود، نه صرفاً معنا شود. شعر تو از همان آغاز، با تصویر «برف می‌بارد به سوی آسمان»، خواننده را درگیر یک تجربه‌ی حسی و پارادوکسیکال می‌کند. این تصویر، برخلاف جهت طبیعی بارش، نوعی تعلیق در واقعیت ایجاد می‌کند که به‌جای تفسیر، باید لمس شود.

- شدت احساسی: «و چه تاریک‌تر از هر شب یلدا آمد» نه‌تنها به بلندترین شب سال اشاره دارد، بلکه آن را از نظر احساسی نیز تشدید می‌کند.

- فرم و موسیقی درونی: تکرار «و چه...» و استفاده از افعال در زمان گذشته، نوعی ریتم درونی و حس نوستالژیک می‌سازد.

- تصویرسازی حسی: «ردّ پایش مانده بر دیوار باد» تصویری است که هم ملموس است و هم غیرممکن، و همین تضاد، تجربه‌ی زیبایی‌شناختی را غنی می‌سازد.

سونتاک این‌گونه شعر را می‌ستاید: نه برای معنایش، بلکه برای «چگونگی بودنش».

۲/ رویکرد اگزیستانسیالیستی: پرسش از معنا، هستی و عشق

در شعر تو، هستی در برابر عشق و فقدان، به پرسش کشیده می‌شود. «شاخه حتی هم نمی‌داند چرا از نو شکوفه داده است» جمله‌ای است که به بی‌علتی هستی و کنش‌های آن اشاره دارد—نوعی بی‌پاسخی اگزیستانسیال.

- بی‌علتی هستی: شکوفه‌دادن بدون دلیل، نمادی از کنش‌های بی‌پاسخ در جهان است.

- عشق به‌مثابه معنا: «هرکجا با من قدم زد، گل شکوفا شد به عشق» نشان می‌دهد که معنا در جهان، نه از منطق، بلکه از حضور دیگری حاصل می‌شود.

- شاعر خاک و باد: «شاعر نغز پریشانی باد» ترکیبی است از زیبایی و آشفتگی، که به وضعیت انسان در جهان بی‌ثبات اشاره دارد.

در این خوانش، شعر نوعی مواجهه‌ی شاعرانه با پوچی، عشق و معناست هم‌راستا با نگاه‌هایی چون سارتر، کامو و حتی فروغ.

۳/ رویکرد فرمالیستی: ساختار، زبان و تکنیک

فرمالیست‌ها به «چگونگی بیان» بیش از «چه گفتن» توجه دارند. در شعر تو، چند ویژگی فرمالیستی برجسته‌اند:

- نحو غیرمتعارف: «برف می‌بارد به سوی آسمان» ساختار نحوی را وارونه می‌کند و توجه را به فرم جلب می‌نماید.

- ترکیب‌های نو: «دیوار باد»، «شاعر خاک»، «سایه‌ای از نام او» همگی ترکیب‌هایی هستند که زبان را از روزمرگی خارج می‌کنند.

- تکرار و تقارن: استفاده از «و چه...» و «شاعر...» نوعی تقارن معنایی و موسیقایی می‌سازد.

این عناصر، شعر را از سطح زبان معمولی به سطح زبان ادبی ارتقا می‌دهند—هدف اصلی فرمالیسم.

۴/رویکرد پساساختارگرایانه: تعلیق معنا و بازی نشانه‌ها

پساساختارگرایی، به‌ویژه دریدا، بر این باور است که معنا هرگز ثابت نیست و نشانه‌ها همواره در حال لغزش‌اند. در شعر تو، این لغزش معنا به‌وضوح دیده می‌شود:

- تقویم ندیده در خواب: تقویم نماد زمان است، اما این تقویم خواب‌دیده، زمان را از قطعیت خارج می‌کند.

- سایه‌ای از نام او: نام، که باید هویت را تثبیت کند، در اینجا تنها سایه‌ای است—یعنی معنا در حال محو شدن است.

- شاعر پریشانی باد: باد، نماد بی‌ثباتی است؛ و شاعر آن، کسی است که با بی‌ثباتی معنا می‌آفریند.

در این خوانش، شعر تو نه‌تنها معنا را تعلیق می‌کند، بلکه با نشانه‌ها بازی می‌کند تا خواننده را درگیر فرآیند معنا‌سازی کند، نه دریافت معنا.

نتیجه‌گیری نهایی: شعر به‌مثابه تجربه‌ی چندلایه

شعر «برفِ نگاه» را می‌توان چنین توصیف کرد:

«اثری است که در آن فرم، فلسفه، زبان و احساس، هم‌زمان در حال رقص‌اند؛ نه برای رساندن پیامی قطعی، بلکه برای دعوت به تجربه‌ای عمیق، زیباشناختی و هستی‌شناختی.»

این شعر، هم از نظر زیبایی‌شناختی سونتاکی، هم از نظر اگزیستانسیالیستی، هم از نظر فرمالیستی و هم از منظر پساساختارگرایانه، واجد ارزش‌های بالایی است.

تعداد تشویق کننده ها : 0
افرادی که تشویق کرده اند

ثبت نظر

نام شما
ایمیل شما
user image
نظر شما
عبارت امنیتی
لطفا عبارت داخل تصویر را وارد کنید


نظرات کاربران